Dutch Baroque Era Painter, 1610-1685
Painter, draughtsman and etcher. According to Houbraken's rather unreliable biography, he was a pupil concurrently with Adriaen Brouwer of Frans Hals in Haarlem. Hals influenced him very little, whereas Brouwer, who was described as 'known far and wide' as early as 1627, had a decisive influence on the evolution of Adriaen van Ostade's always idiosyncratic portrayal of peasant life. The first documentary mention of Adriaen van Ostade as a painter is in 1632 (Schnackenburg, 1970). Most of his paintings are signed and dated, the earliest firmly dated example being the Peasants Playing Cards Related Paintings of Adriaen van ostade :. | Interior with a Peasant Family | Barber Extracting of Tooth. | Die Fischverkauferin | Brawl | Der Alchimist | Related Artists:
thorvald nissFødt i Assens 07.05.1842, død Frederiksberg 11.05.1905, maler
Det Kgl. Danske Kunstakademi 1861-1869, afbrudt af frivillig deltagelse i krigen 1864.
Otto Baches atelier i 1870'erne
Peter van BloemenPieter van Bloemen, called Standaart (bapt. 17 January 1657 - 6 March 1720), first name also spelled Peter or Peeter, was a Flemish painter.
Van Bloemen was born in Antwerp, where he attained the status of master at the age of 17. He then went to Rome, where he remained until 1694, adopting completely Italian manners. In 1699 he became dean of the Guild of Saint Luke in Antwerp. He was the teacher of his younger brother Jan Frans van Bloemen, a highly regarded painter of classical landscapes. The brothers travelled widely together, often collaborating on works, with Pieter taking on the role of figurista in Jan Frans' vedute, a role he also performed for many other artists.
carl gustav piloCarl Gustaf Pilo, konstnär, målare, född 1711 i Nyköping, död 2 mars 1793 i Stockholm
Han studerade vid Konstakademien och för Arenius samt vidare i Tyskland. År 1740 till 1772 bosatt i Danmark, där han utnämndes till hovmålare, professor och direktör för akademien. I Danmark utförde han ett antal porträtt bl.a. av Fredrik V och Juliana Maria samt de kungliga barnen.
Efter Gustav III:s statskupp år 1772 blev man i Danmark avogt inställd mot svenskar och Pilo blev helt enkelt tvungen att fly till Sverige. Han bosatte sig i sin barndomsstad Nyköping. Gustav III sökte upp honom med uppdraget, att måla kungens kröning. Pilo försökte avsäga sig det, för han hade ju faktiskt inte varit med vid kröningen och han hade aldrig tidigare målat en gruppbild. Men kungen var envis och han ville ha en motsvarande målning till Ehrenstrahls på Drottningholm av Karl XI:s kröning och Gustav III ville att Pilo skulle måla den. Pilo antog till slut uppdraget och 1782 till 1793 arbetade han med tavlan , utan att bli helt färdig, vilket man ser om man studerar den noga där man på flera ställen på målningen upptäcker flera dubbla ansikten. Dessutom experimenterade Pilo med asfaltsfärg, vilket gör att tavlan uppvisar många större sprickbildningar.
Tavlan Gustav III:s kröning hänger på Nationalmuseum och är Pilos kanske yppersta arbete och en pärla i svensk konst. Kompositionen är väl avvägd, koloriten glänsande harmonisk samt de individuella porträtten är briljant utförda.
Pilo bör räknas till våra främsta målare och var särskilt skicklig som kolorist, där man ser spår och inflytande från den venetianska skolan och från Rembrandt. Många av hans tavlor utstrålar festivitas detta gäller framförallt den stora kröningstavlan. Pilos betydelse i svensk konsthistoria kan också utläsas i att Postverket vid tre tillfällen använt målningar av P. som motiv vid frimärksutgivning. Bl a utgavs till Pilos 250-årsdag en detalj ur kröningstavlan.
Även två av Pilos bröder var också konstnärer, dock med mindre framgång, Jöns Pilo (1707-?) och Olof Pilo (1718-1795).